Cube biedt inzicht in onderwijsvastgoed

Cube biedt inzicht in onderwijsvastgoed

Goed inzicht in onderwijsvastgoed is geen sinecure. Daarom creëerde AT Osborne het vastgoedmodel Cube, dat de vastgoedafdeling zowel richting bestuur en Raden van Toezicht kan gebruiken als richting dienstverleners.

In het onderwijs wordt jaarlijks zo’n 11 % (gemiddeld 5% kapitaallast en 6% exploitatie) aan vastgoed uitgegeven. Totaal is dit voor het gehele onderwijsveld circa 3 miljard. Voor dit geld willen de bestuurders graag weten hoe het vastgoed presteert, of het voldoet aan wet- en regelgeving, maar ook of er spreekwoordelijke lijken in de (vastgoed)kast zitten.

Cube: in een oogopslag inzicht

Om u eenvoudig deze informatie te geven, hebben data-experts van AT Osborne het vastgoedmodel Cube ontwikkeld. Cube geeft in één oogopslag inzicht in hoe de vastgoedportefeuille presteert. AT Osborne registreert dit aan de hand diverse kwalitatieve- en kwantitatieve KPI’s en presenteert dit met behulp van inzichtelijke dashboards. AT Osborne sluit hierbij aan op de bekende NEN’s, zoals de NEN 2767 (staat van onderhoud), de NEN 2748 (financiële prestaties) en de NEN 8021 functionele prestaties. AT Osborne ervaart dat de dashboards zorgdragen voor een goede onderlinge communicatie. Het creëert als het ware een gemeenschappelijk taal tussen de vastgoedafdeling en dienstverleners enerzijds en tussen vastgoedafdeling en bestuur en Raden van Toezicht anderzijds.

Sturingsinformatie

AT Osborne gebruikt Cube in de assetmanagementpraktijk door per object sturingsinformatie te generen, waarde-optimalisatie te creëren en om te bepalen hoe toekomstbestendig de portefeuille is. Daarnaast gebruikt AT Osborne het bij het ondersteunen van de vastgoedstrategie. Per object bepaalt AT Osborne een deelstrategie (continueren, optimaliseren, renoveren, dispositioneren).

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Lees verder

Terug naar boven