De snelle opkomst van de hybrid virtual classroom

In het coronatijdperk zijn hybrid virtual classrooms in het onderwijs in opkomst. Over de ervaringen van docenten en studenten met de combinatie tussen fysieke en online onderwijsruimtes hield SURF op 30 oktober een webinar.

Enquête Hybrid virtual classroom: de eerste resultaten

De Surf Special Interest Group (SIG) Learning spaces hield voorafgaand aan het webinar een peiling over het gebruik van hybrid virtual classrooms. Marij Veugelers, voorzitter van de SIG Learning Space, hield tijdens het webinar een presentatie over de uitkomsten.  

Didactische en technische vaardigheden van docenten blijken een uitdaging. Maar de geluiden zijn toch vooral positief. Zo voelen docenten zich vertrouwd in de fysieke omgeving en studenten vinden de keuze tussen fysiek en online prettig.

Op de campus als mogelijk, online omdat het mogelijk is

Toen het onderwijs plots online moest, stapte de KU Leuven in korte tijd over naar ‘rotatieonderwijs’. De essentie van dit nieuwe onderwijsmodel: op de campus als mogelijk, online omdat het mogelijk is (en als het noodzakelijk is). Peter Verbist, stafmedewerker Learning Spaces aan de KU Leuven, vertelde aan de hand van zijn presentatie wat dat in de praktijk betekende. Nieuwe software Skype voor Business en BB Collaborate Ultra werden op grote schaal gekoppeld aan video conference tools.

Maar de techniek is één stap. Maar hoe zorg je dat docenten het ook kunnen gebruiken? Er kwamen handleidingen voor de verschillende combinaties van les-/lokaaltype en online infosessies voor ondersteuners, ICT-ers en docenten. Tip: laat docenten ook altijd testen met hun eigen device. Want die staat ineens heel centraal in dit onderwijs! Tijdens de lessen was de ondersteuning op de campus onmisbaar. En wat niet opgelost kon worden tijdens de les, werd ter voorbereiding op de volgende les met ICT-support geregeld.

Minder afhankelijk van contactmomenten en docentbegeleiding

Bij de Fontys Hogeschool Opleiding Kind en Educatie lag de focus minder op techniek.  Eigenaarschap bij studenten stond centraal. Docent Annemarie van den Broek vertelde wat studenten daarvoor nodig hebben. Zo moeten ze weten wat hun eigen regelruimte is, wat de einddoelen zijn en welke vaardigheden ze moeten ontwikkelen.

Tijdens de eerste lockdown waren studenten erg op zichzelf aangewezen. Dan helpt eigenaarschap enorm, merkten ze bij Fontys. Studenten zijn minder afhankelijk van contactmomenten en docentbegeleiding. Ze waren al gewend om in Teams zelf alles in te richten en bijeenkomsten te plannen. Aan korte kennisbijeenkomsten kun je nu fysiek of online deelnemen en dat gaat heel natuurlijk. Uit de evaluatie die de hogeschool deed bleek dat studenten zich nog steeds betrokken voelen en dat samenwerking in groepen daarvoor belangrijk is.  In haar presentatie behandelde Van den Broek onder andere ook de Diamant van Eigenaarschap, die de opleiding zelf ontwikkelde.

Hybrid virtual met hele grote groepen

Pushpika Vishwanathan, assistant professor bij de Universiteit van Amsterdam verzorgt het vak Business Administration Strategy & Organisation. De grote groep internationale studenten (640 dit jaar) volgt wekelijks een feedback lecture in het nieuwe Hybrid Learning Theatre. Dertien studenten kunnen zich inschrijven voor een plek op locatie, 50 panelleden doen mee op afstand via een Zoom wall en de rest sluiten aan als deelnemers en kunnen alleen via de chat vragen stellen. Pushpika koos nadrukkelijk voor een Flipped classroom opzet. Geen vragen, geen stof! En ook geen nieuwe stof zodat je volop ruimte houdt om in gesprek te gaan.

Haar tips tijdens haar presentatie voor een Hybrid virtual classroom:

  • Focus op engagement en activatie (en kies andere vormen voor het dekken van stof).
  • Studenten willen graag gehoord en gezien worden geef ze aandacht, noem ze bij naam etc.
  • Houd de sfeer positief, focus op gemotiveerde studenten.

In dialoog blijven met studenten

Annie van den Oever, associate professor bij de Faculteit Letteren, ging aan de slag in de net opgeleverde Active Learning onderwijsruimtes van de Rijksuniversiteit Groningen. Zo’n beetje alles ging anders dan voorheen, vertelde ze tijdens haar presentatie. Zo is het handig om PowerPointpresentaties veel verder vooruit beschikbaar maken. Maar vooral, hoe blijf je in dialoog met studenten? Het platform Perusall om teksten te analyseren bleek handig. Hierin konden studenten voorafgaand aan een college teksten bestuderen en in dialoog gaan met elkaar en de docent.

Het was niet eenvoudig om ze hiertoe aan te zetten. Studenten zaten erg in hun eigen cocon thuis. De dynamiek van Hybride virtual onderwijs beviel dan ook goed. Om studenten te betrekken werd ieder college de Q&A-sessie geleid door een groepje studenten. Een begroetingsritueel zorgde ervoor dat de camera ‘aan’ veel minder een probleem was. Wat ook goed hielp: echt naar studenten luisteren. Ze wilden liever minder break-outs en meer plenair. Dat is toen gedaan.

Vragen

Tijdens het webinar zijn veel interessante vragen gesteld. In dit overzicht vind je de antwoorden op alle vragen.

Blog

Blogger Zac Woolfitt schreef een blog naar aanleiding van het webinar: The Rapid Rise of the Hybrid Virtual Classroom.

Het bovenstaande verslag is geschreven door Nina Reimert van SURF. Click hier voor de oorspronkelijke publicatie van 9 november 2020 op de website van SURF.  

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Lees verder

Terug naar boven