Round Table ‘Onderwijsinnovatie op de Campus. What’s going on? (2/4)

Round Table ‘Onderwijsinnovatie op de Campus. What’s going on? (2/4)

Op 6 oktober organiseerde het kennisplatform Campus Day de Round Table ‘Onderwijsinnovatie op de Campus. What’s going on?’. In deel 2 aandacht voor de vraag ‘wat vindt de student?’

De deelnemers

  • Judith Donkers is directeur onderwijskwaliteit van het Techniek College Rotterdam.
  • Jasmijn Vos is student en bezig met de Master Comparative Politics aan de Radboud Universiteit. Vos zit in de Universitaire Studentenraad namens AKKUraatd.
  • Elizabeth Blokland is huisvestingsadviseur onderwijsruimtes aan de Technische Universiteit Delft.
  • Jasper van Winden is projectmanager Future Learning Spaces en coördinator van het onderwijsinnovatieprogramma Science Educate-it bij de Universiteit Utrecht.
  • Koen Klijn is architect en partner bij Ector Hoogstad Architecten in Rotterdam.
  • Annette Boot is programmamanager Campusontwikkeling bij de Universiteit Leiden.

Moderatoren

  • Marij Veugelers was tot begin 2020 consultant Future Learning Huisvestingsontwikkeling bij de Universiteit van Amsterdam. Nu is ze ZZP-er.
  • Wim Kooyman is directeur van Smart WorkPlace.

‘Eindgebruiker’ Vos (foto) is ervan overtuigd dat ook in het WO het persoonlijk element, het bijhouden van het persoonlijke pad en het op de eigen tijd studeren heel goed zou werken. “Je ziet namelijk aan de ene kant mensen die nominaal willen studeren en zo snel mogelijk hun studie willen afronden. Deze groep loopt er vervolgens vaak tegenaan dat ze geen baan kunnen krijgen omdat ze geen ervaring hebben in het werkveld. Aan de andere kant merk ik uit eigen ervaring dat studievertraging vaak negatief wordt beoordeeld. Terwijl ik op mijn beurt twee stages heb gelopen en op dat punt dus weer juist een voorsprong heb. Juist vanwege deze twee groepen verwacht ik dat gepersonificeerd leren een stuk stress bij studenten zou kunnen weghalen.”

Jasmijn Vos: “Ik verwacht dat gepersonificeerd leren een stuk stress bij studenten zou kunnen weghalen.”

Klijn geeft Vos hoop. “We zijn nu bezig bij de Erasmus Universiteit Rotterdam met het Erasmus MC Learning Centre. De grootste gebruiker daarvan is de geneeskunde-faculteit. En daar wordt de komende jaren veel meer ingezet op het individueel en in groepen werken. Waarbij instructies thuis individueel gevolgd kunnen worden en er vervolgens op locatie in kleine groepen met begeleiding van docenten verder gewerkt kan worden.” Veugelers vult aan: “In de medische sector is het team based learning sinds drie jaar gemeengoed. Artsen moeten kunnen samenwerken met anderen. Dat geldt overigens ook bij fysiotherapie-opleidingen in het HBO.”

Donkers haalt een ontwikkeling aan, waarin het MBO nadrukkelijk vooroploopt: het denken in ontwikkelstappen: junior, medior en senior. “Dat zit erg in het denken in de structuur van de niveaus 2, 3 en 4. In die opzet werken we steeds meer met ‘buddy-groepjes’. In het HBO en WO heb je met tutoren iets vergelijkbaars, al is er wel een verschil: een tutor is vaak een student-assistent, terwijl de buddy zelf ook gewoon werkt aan zijn of haar eigen curriculum. We zien dat zo’n buddy goed werkt: het is iemand die net iets verder is in zijn studie en die dus weet waar je informatie moet halen, hoe je iets moet aanpakken en waar je met je vragen terecht kunt. Die buddy’s zijn bovendien juist in coronatijd heel welkom als ‘extra handjes, omdat docenten al druk zijn met het voorbereiden van on- en offline lessen en het zich eigen maken van de bijbehorende didactiek én techniek. De studieloopbaanbegeleiders hebben hun handen vol aan het in de gaten houden dat er geen mensen uitvallen. De buddy’s hebben in deze coronatijd een belangrijke rol bij het in stand houden van sociale interactie en sociaal contact.”

In deel 3 aandacht voor innovaties en de organisatie rond de onderwijshuisvesting.

Lees hier deel 1 over de huidige trends in onderwijsinnovaties.

In de zevende editie van Smart WorkPlace, die op 12 november verschijnt en die als thema ‘Blended Working’ heeft, staat een uitgebreid verslag van de Round Table ‘Onderwijsinnovatie op de Campus. What’s going on?’. Bestel nu hier uw exemplaar.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Lees verder

Terug naar boven